HISTORIE ZASTÁVKY GUNZEN

V říjnu 1900 řešila obecní rada v Gunzenu podmínky společnosti Königl. Eisenbahn-Betriebsdirektion Zwickau ohledně výstavby zastávky, o kterou obec požádala úřady. Bylo požadováno, aby tři stávající přejezdy byly nahrazeny podchodem. Po schválení plánů zastávky Královskou železniční stavební inspekcí v Adorfu a plánů přeložky silnice Královskou silniční a vodohospodářskou stavební inspekcí v Plauen se 27. května 1907 konala první schůzka s dotčenými úřady a majiteli nemovitostí. V době druhého setkání 15. října 1907 se vedoucí obce Emil Paulus a starší obce Albin Ficker snažili o smíření různých zájmů zúčastněných stran. I v tento den však s podmínkami souhlasilo pouze 9 z 18 vlastníků nemovitostí. Enormně vysoké požadavky ostatních stran na odškodnění prozatím jednání zastavily.

Teprve 13. a 14. listopadu, po 22 hodinách dohadování v hostinci Gunzen, se podařilo dosáhnout dohody s úřady a uzavřít všechny kupní smlouvy. V listu „Vogtländischer Anzeiger und Tageblatt“ vydávaném v Plauen 26. listopadu 1907 se psalo, že stavbu zastávky nezpozdily údajně zpátečnické názory některých majitelů panství Gunzen nebo jejich nezájem, jak bylo možné se několikrát dočíst v novinách, ale „zrušení několika důležitých a pro mnoho majitelů panství výhodných přechodů spojených s touto stavbou. Pokud se budou po celou dobu používat mnohem delší, zčásti dvakrát širší a zčásti strmější cesty k polím, nelze se asi zdlouhavému jednání divit.“

Historisches Bild vom Haltepunkt Gunzen

Když v únoru 1908 ministerstvo financí potvrdilo převzetí nákladů státem, mohla být stavba konečně zahájena. Nádražní budovu postavil Gustav Pöhland, stavební podnikatel z Gunzenu. Dne 26. října 1908 v 9.30 hodin byly dokončené „komunikace“ předány obci. Slavnostní náladu mezi obyvatele vnesla zpráva královského generálního ředitelství Saských státních drah s následujícím zněním:

Dne 1. listopadu letošního roku bude otevřena nová zastávka Gunzen, která byla vybudována na trati 
Chemnitz – Adorf mezi stanicemi Zwota Bf. a Markneukirchen.
Zastávka Gunzen
bude předána do veřejné osobní a zavazadlové dopravy.
V zimním jízdním řádu 1908/09 jsou uvedeny informace o vlacích.
zimní jízdní řád 1908/09″.

(Stanice „Zwota Bf.“ se od 1.5.1909 jmenuje „Zwotental“ a stanice „Markneukirchen“ od 15.5.1935 „Siebenbrunn“).

Alter Triebwagen am HP Gunzen

Ve 14.45 hodin zastavil v depu Gunzen první vlak, se kterým přijeli i čestní hosté ze železniční správy v Adorfu. O čtyři dny později přinesl Vogtländischer Anzeiger und Tageblatt zprávu: Početný dav přivítal vlak jásotem a obě lokomotivy ověsil květinovými girlandami a ozdobenými smrčky. Na druhé lokomotivě však byl připevněn velký plakát: „Svěcení zastávky Gunzen 1. listopadu 1908, která měla nyní světu přinést radostnou zprávu, že se splnilo přání okolních obyvatel, o které usilovali více než 20 let“.

Prvním nádražákem na nové zastávce byl Adolf Jacob. V roce 1912 ho následoval Johann Brühschwein. Edith Schwarzová, která se o stanici s láskou starala až do roku 1967, byla téměř součástí inventáře. Od 1. května 1971 byla stanice v Gunzenu rovněž bez posádky. Gunzen byla také bezobslužná dopravní stanice, jak se jí oficiálně říká v němčině.

V prvních letech zde jezdily parní lokomotivy třídy 94, později třídy 75, 86 a 58. Od roku 1970 do roku 1997 jezdily na tomto úseku tratě motorové lokomotivy třídy 110. Poté zde až do ukončení osobní dopravy 8. prosince 2012 jezdily bílozelené vozy Vogtlandbahn. Okázalá krádež „nosních hodin“ na konci září 2010 vzbudila rozruch. 24letý zaměstnanec DB z okresu Zwickau je chtěl z vlastní iniciativy bez příkazu obnovit a údajně nainstalovat na jinou stanici. Spolková policie „ukradené zboží“ našla a od 15. dubna 2011 hodiny opět visí na svém starém místě. Nádražní budova byla v roce 1997 zapsána do seznamu památek a v roce 2011 prodána Christophu Koppovi z Bad Nauheimu.

Odpojení obce od SPNV probíhalo postupně. Od 10. prosince 2006 jezdily ráno 3 nebo 2 náhradní spoje (SEV) s minibusy, které nejezdily přes Gunzen. Přes den jezdily 4 vagony a večer 1-2x SEV. Od 28. února 2011 jezdilo všech 8 párů vlaků od pondělí do pátku jako SEV a pouze 4 páry vlaků jezdily v neděli a v sobotu uprostřed dne jako vozy VBG se zastávkou v Gunzenu. Od 8. prosince 2012 není provozována pravidelná osobní doprava. Dne 28. září 2015 cvičili dobrovolní hasiči z obcí Schöneck a Gunzen záchranu osob z vagonu VB poblíž zastávky Gunzen, která se jevila pouze jako nehoda.

Dampflok in Gunzen

Společnost DB-Netz požádala Spolkový úřad pro železnice o ukončení provozu v roce 2017. Nový majitel budovy zastávky tomu chce za každou cenu zabránit. DB-AG by trať Adorf – Zwotental prodala za 196 000 EUR nebo pronajala za 15 700 EUR ročně. Kromě toho by náklady na připojení v Adorfu a Zwotentalu činily 15 000 EUR ročně. Společnost „Deutsche Regionaleisenbahn“ jako jediný vážný zájemce nechtěla za těchto podmínek uzavřít provozní smlouvu.
(Obr. A, B a C)

Zdroj: Z knihy „170 Jahre Eisenbahn im Vogtland, 150 Jahre Eisenbahn im Egerland, 130 Jahre EB Graslitz – Klingenthal : Chronik und Topographie des Schienengrenzverkehrs im Vierländereck von Bayern, Böhmen, Sachsen und Thüringen“ od Wernera Pöllmanna.
Rádi bychom touto cestou poděkovali panu Pöllmannovi za laskavé svolení k použití pasáží z jeho knihy.

+49 174 310 3755

Nikolausfahrt am 27.November

Am 27. November veranstaltet der Eisenbahnverein in Graslitz „Železniční spolek Klub M 131.“ die 27. Nicolausfahrt zur Burg Hartenberg. Mit einem reichhaltigen Kulturprogramm. Das Plakat mit Fahrplan lässt sich durch anklicken und dann oben rechts mit der Lupe vergrößern.